Bij klantsegmentatie is het goed om eerst je huidige klanten te analyseren. Voor de B2B markt betekent segmentatie dat je verschillende bedrijven in groepen plaatst. Je huidige klanten analyseren is het makkelijkst als je de meest waardevolle klanten als uitgangspunt neemt. Hiervoor doe je een profielanalyse. Achterhaal overeenkomende kenmerken van je bestaande klanten en kijk naar hun recente activiteiten. Om een zo specifiek mogelijke persona op te stellen heb je onder andere firmographic data nodig. Firmografic data verwijzen naar beschrijvende kenmerken om bedrijven te classificeren en te groeperen. Denk aan:
In een persona omschrijf je de ideale (fictieve) doelgroep of klant. Een persona is een gedetailleerd, semi-fictief profiel van een kopende of converterend personage. Je omschrijft dit personage op basis van gedrag en doelen. Op basis van je profielanalyse uit stap 1 stel je één of meerdere persona’s op. Het is verstandig om meerdere persona's te maken wanneer je verschillende producten aanbiedt waardoor je doelgroepen te veel uit elkaar liggen.
Staop 4: Gerichte campagnes met Key Account Marketing
Nu je je ideale accounts hebt geïdentificeerd en gesegmenteerd, kun je eenvoudig en snel gerichte en gepersonaliseerde campagnes implementeren. Start bijvoorbeeld met de marketingstrategie Key Account Marketing (KAM).
KAM richt op het opbouwen en onderhouden van langdurige relaties met de meest waardevolle focus-doelgroep(en). Bedrijfsdata helpt je bij het identificeren en benaderen van deze specifieke doelgroepen. In deze blog lees je hoe je een erachter komt binnen welke branche(s) je de meeste klanten kan binnenhalen om zo een succesvolle KAM-campagne op te zetten.
Meer weten over data driven B2B-segmentatie en targeting?
Wil je meer weten over hoe je meer conversies uit je marketing campagnes haalt met behulp van data? Neem dan direct contact op via 070 - 24 00 862 of mail naar [email protected]