Houd je je bezig met acquisitie, dan bestaat het gros van jouw werkzaamheden uit het werven van nieuwe klanten. Je probeert potentiële klanten te bereiken via telefoon, (elektronische) direct mailings of met behulp van verschillende marketing platformen. Het vinden van nieuwe prospects kan een tijdrovende klus zijn. Maar wist je dat je met de tooling van Ad Hoc Data de effectiviteit van je acquisitie-inspanningen kunt vergroten én je direct een hoop tijd bespaart?
Jij weet natuurlijk als geen ander hoe jouw ideale doelgroep eruit ziet. Met die doelgroep in het achterhoofd zoek je via Google of LinkedIn naar de bedrijven die je wilt benaderen. Op de websites van deze partijen vind je vaak algemene telefoonnummers en e-mailadressen. Deze sla je op en later ga je aan de gang met de opvolging. Het opzoeken van deze contactgegevens is behoorlijk tijdrovend, daarnaast stuit je mogelijk wel eens op algemene contactformulieren of erger: een bedrijf waarbij later blijkt dat deze niet meer bestaat. De respons kan – na al deze inspanningen – lager zijn dan je misschien had gehoopt. Deze vorm van acquireren kan een stuk effectiever. Neem daarom vanaf nu Ad Hoc Data op in jouw acquisitieplan.
Oké, dus de doelgroep heb je inmiddels goed voor ogen. Via de selectietool van Ad Hoc Data kun je vervolgens aan de slag om deze doelgroep met behulp van filters om te zetten in een acquisitielijst. Zo filter je jouw zakelijke doelgroep bijvoorbeeld op locatie, type branche, rechtsvorm, omzetindicatie of de aanwezigheid van sociale media. Er zijn meer dan 100 filters die je helpen om tot de ideale acquisitielijst te komen en jouw b2b klanten te benaderen. Bij Ad Hoc Data weet je overigens zeker dat je kwalitatieve data ontvangt, wij werken onze technologieën namelijk continu bij om onze data te controleren en bij te werken.
Met behulp van een volledige up-to-date acquisitielijst ben jij gewapend om daadwerkelijk aan de slag te gaan met het benaderen van prospects. Er zijn verschillende soorten acquisitie mogelijk. Zó pak jij dit strategisch het beste aan:
Telefonische acquisitie is één van de meest populaire verkoopkanalen. Veel zakelijke deals worden namelijk via de telefoon beklonken. Bovendien ontvang je direct een reactie op jouw aanbod. Bij andere vormen van acquisitie is dit niet altijd het geval.
Hoewel het mailen van prospects minder tijd kost dan bellen, is de response rate vaak iets lager. Tenzij jij een aanbod hebt dat niemand weet te weigeren, is het een goed idee om een combinatie van acquisitie vormen te kiezen. Stuur bijvoorbeeld eerst een mail en volg deze daarna op met een telefoontje.
Je kunt natuurlijk ook direct langsgaan bij je prospects. Dit is een meer menselijke benadering. Tegelijkertijd loop je hierbij het risico dat je voor een gesloten deur staat en dat je reis en tijd dus in eerste instantie voor niets zijn geweest. Neem je deze methode op als onderdeel van een bredere acquisitie mix, dan zal je effectiviteit mogelijk nog groter worden. Je kunt fysiek laten zien wat je te bieden hebt aan prospects en dat werkt doorgaans beter dan een omschrijving per telefoon of mail.
In de afgelopen jaren is het steeds makkelijker geworden om potentiële klanten te bereiken via verschillende marketingkanalen. Omdat je voor het gebruik van deze kanalen doorgaans betaalt, kan het zinvol zijn om eerst een effectieve acquisitielijst te hebben voordat je de marketingmachine activeert. Zo kun je namelijk zeer gericht jouw marketingboodschap toespitsen op de juiste doelgroep. Je vergroot je effectiviteit en verlaagt je kosten.
Met de digitalisering die steeds sneller gaat, val je soms pas echt op met een nét iets andere aanpak. Door een brief te versturen in plaats van een mail, is de kans wellicht groter dat deze gelezen wordt. Deze direct mailing wordt een stuk effectiever omdat je zelf je adressen kunt invoeren, dit in tegenstelling een (ineffectiever) bereik van complete postcodegebieden die verschillende partijen je soms aanbieden.
Werk je met een acquisitielijst om meer klanten aan te trekken, dan gaat het over het algemeen om koude acquisitie. De bedrijven die je wilt benaderen kennen jou nog niet: het gaat hier dus om ‘koude sales’. Nu kun je een ‘koude’ lead natuurlijk wel omzetten in een ‘warme’ lead door opvolging te geven aan een eerste benadering. Wil je nieuwe klanten werven, dan zijn er vaak meerdere touchpoints nodig om iemand zover te krijgen écht klant te worden. Bij warme acquisitie benader je bestaande klanten voor een nieuwe feature, abonnement of product.
Doelgroep, check - Acquisitielijst, check - Acquisitiestrategie, check! Bijna dan: het vormen van de acquisitielijst is iets waar je direct mee kunt starten. Navigeer via onderstaande buttons naar onze selectietool en draai direct jouw leadlijst uit. Wil je vaker dan eens een adressenlijst kunnen exporteren? Bekijk dan ook onze abonnementen of neem contact op met ons serviceteam. We helpen je graag bij het maken van de effectiefste selecties.
Met de komst van de wet AVG doe je er verstandig aan je goed te verdiepen in de regels bij datagebruik. Lees daarom ook onze informatie rondom wet- en regelgeving zodat jij op gepaste wijze aan de slag kan met het benaderen van bedrijven.
Wat klanten zeggen over Ad Hoc Data
Website was heel gebruiksvriendelijk
Website was heel gebruiksvriendelijk, ook met vragen kon je steeds terecht bij een hulpvaardige werknemer. Heel tevreden over onze ervaring met Ad Hoc Data.
Gebruikers ervaring Adhoc Data
Aangeboden dienst klopt tot in de details, fijne communicatie mogelijkheden met de medewerkers die zich flexibel opstellen en willen meedenken.
Goede service, fijne selectietool
Erg fijn contact altijd en helpen ook goed en snel. Eerste keer voor mij dat ik zelf leads nodig heb voor de verkoop en dit gaat erg fijn, vlot en overzichtelijk via de selectietool en het persoonlijke contact.
Fijn bedrijf
Fijne tent, goede bestanden. Ad Hoc heeft jarenlang onze prospectie ondersteund met accurate databestanden, totdat wij marktleider zijn geworden. Dat wil je natuurlijk!
Al jaren klant bij Ad Hoc Data!
Werken al jaren met Ad Hoc Data! Staan altijd klaar om snel dingen op te pakken, daar hou ik van. Op naar meer mooie jaren.
Snel en behulpzaam.
Snel en behulpzaam. Via de chat snelle reactie en direct goed geholpen.
Snel, overzichtelijk en juiste prijs/ kwaliteit verhouding
Makkelijk en duidelijk systeem om een goede selectie van bedrijven te maken. Tegen een betaalbare prijs!
Heel makkelijke tool om te gebruiken
Heel makkelijke tool om te gebruiken om data te zoeken. Je kunt er snel en eenvoudig de juiste doelgroep bereiken. Belangrijk is ook de topservice die wordt gegeven. Zeker een aanrader.
Heb je een vraag over onze data, de selectietool of onze diensten? De meest voorkomende vragen vind je hier. Klik op de vragen voor het bekijken van de antwoorden.
Vind je niet de informatie die je zoekt? Bekijk onze FAQ