B2B klanten werven

Nieuwe B2B klanten werven - 10 tips

Nieuwe B2B klanten werven kan tegenwoordig een hele opgave zijn. Ze komen niet meer zomaar aankloppen. Dit terwijl er wel nog steeds veel B2B bedrijven bij komen en de markt nog steeds goed in beweging is.

Reclame maken via internet is een goede manier om te starten met nieuwe B2B klanten werven. Je zult ten minste wat SEO (search engine optimization) toe moeten passen en kunt vervolgens ook nog betaalde reclame maken met SEA (search engine advertising). Maar het internet wordt ook steeds voller. Als ik al naar mijn Twitter timeline kijk, is het grootste gedeelte zelfpromotie of promotie van diensten of producten. Maar ook als ik op de snelweg of vooral door de stad rij en om mij heen kijk zie ik overal reclame. Vooral veel B2C reclame, maar tevens grote hoeveelheden B2B reclame.

Hoe “wow” je je potentiële nieuwe B2B klanten nog?

De belangrijkste vraag is: hoe zorg je er voor dat jij opvalt? Door op te vallen kun je nieuwe B2B klanten werven of ze in ieder geval triggeren jouw naam te onthouden. Dit is vaak niet makkelijk, en vergt enige creativiteit. Ter inspiratie willen we je graag wat tips geven. Je kunt bijvoorbeeld naar je meest succesvolle concurrenten kijken, maar ook eigen mail-, post- of telefonische acties opzetten. Kijk ook naar concurrenten in het buitenland. Hoe pakken zij het B2B klanten werven aan? Volg de marketingtrends of kijk naar promotiemiddelen in andere branches en bedenk hoe je deze middelen ook voor jouw B2B klanten werving kunt gebruiken. Dit zijn al enkele tips waarmee je van start kan met nieuwe B2B klanten werven. Hier onder hebben we nog een aantal praktische tips.

Nieuwe B2B klanten werven: 10 tips

  • Probeer steeds nieuwe dingen uit van telefonische acquisitie tot adverteren op LinkedIn of in de lokale krant. Nieuwe B2B klanten werven begint met het laten weten dat je bestaat.
  • Blijf testen; probeer oude methodes die voorheen niet werkten op kleine schaal nogmaals uit. Wellicht krijg je deze keer andere resultaten.
  • Zoek evenementen en bijeenkomsten met onderwerpen dicht bij het onderwerp van jouw bedrijf en meld je aan als spreker. Deel daarna ook een infoboekje uit met waardevolle informatie voor de bezoekers, uiteraard met jouw contactgegevens.
  • Deel simpele gebruiksgadgets uit op beurzen. Pennen bijvoorbeeld, deze worden vaak meegenomen en lang na de beurs nog gebruikt. Ook komen ze bij andere externe bedrijven terecht, omdat mensen ze vergeten. Zo kun je wellicht nieuwe B2B klanten werven buiten de beurs of in ieder geval de naamsbekendheid vergroten.
  • Zoek naar bedrijven die een dienst of product aanbieden die aanvullend is op jouw dienst of product en stuur opdrachten naar elkaar.
  • Hou B2B klanten en potentiële B2B klanten op de hoogte van jouw bedrijf d.m.v. een nieuwsbrief.
  • Probeer te netwerken met bedrijven die dezelfde doelgroep hebben, deel bijvoorbeeld content met elkaar,
  • Doe een uitgebreide doelgroep-analyse om te ontdekken waar jouw doelgroep zit. Probeer aanwezig te zijn op die plekken.
  • Schrijf een persbericht, plaats deze op nu.jij, op dichtbij.nl en stuur hem door naar kranten, bloggers en bladen.
  • Vraag om feedback en aanbevelingen. Dit kan zowel online als offline. Potentieel nieuwe B2B klanten zullen dit zien en dat draagt bij aan geloofwaardigheid en vertrouwen in jouw bedrijf.
Meer tips? Op de site van open circles staan er nog 55.