Verschil inbound outbound marketing

Het verschil tussen inbound en outbound marketing

Het werk van een B2B-marketeer bestaat uit het genereren van leads. Deze leads moeten een zo hoog mogelijke kwaliteit hebben. Het mooiste zou zijn dat deze leads direct tot aanschaf overgaan. Marketeers moeten er namelijk voor zorgen dat bedrijven het geld dat zij investeren in marketing  terugverdienen via verkopen. Er zijn verschillende soorten kanalen om marketing in te zetten. Daarbij is er een verschil tussen inbound en outbound marketing.

Inbound marketing is het best te omschrijven als een methode om leads aan te trekken door het maken of verspreiden van content. Deze content moet de potentiële klant enthousiast maken en informeren zodat men verder op zoek gaat naar informatie over je product of dienst en uiteindelijk eventueel overgaat tot aanschaf daarvan. Search Engine Optimization (SEO) en sociale media zijn hierbij belangrijke middelen.

Aan de andere kant heb je outbound marketing. Hieronder wordt verstaan het 'pushen van een boodschap', middels het actief benaderen van de doelgroep. Bijvoorbeeld via een e-mail, een fysieke (post-) mailing of telemarketing. Deze doelgroep wordt ondermeer geselecteerd op basis van adressenbestanden die kunnen worden aangekocht bij een database leverancier, zoals Ad Hoc Data, of door het zelf opbouwen van een bestand. Dat laatste is uiteraard tijdrovend en bovendien lastig actueel te houden. Vandaar dat er steeds meer bedrijven zijn die gebruik maken van aangekochte bestanden.

De grens tussen deze beide vormen van marketing kan soms vaag zijn en soms vindt er dan ook een overlapping plaats. Outbound marketing is bijvoorbeeld een goede manier om leads naar je website te lokken. Daar komen ze dan in aanraking met je (inbound) marketing content. Wanneer deze vormen van marketing samen ingezet worden, kan er synergie worden bereikt en kun je op succesvolle wijze marketing bedrijven.

Meer blogs lezen? Bekijk ons overzicht!