
Dossier e-mailmarketing 5: regels e-mailmarketing
Ad Hoc Data helpt u bij het inzetten van e-mailmarketing. In het Dossier E-mailmarketing nemen we aan de hand van vijf artikelen de belangrijkste aspecten van e-mailmarketing met u door. In dit artikel behandelen we de meest actuele regels rondom e-mailmarketing, te weten de Spamwet en de aangescherpte regels in de Code E-mail. De toezichthouder hierbij is de Autoriteit Consument en Markt en de Stichting Reclame Code.Het is verboden om zomaar een grote groep mensen te e-mailen. Dergelijke mailings worden bestempeld als spam en zijn verboden. Hoe werken de regels e-mailmarketing nu eigenlijk in de praktijk?
Regels over het inschrijven voor uw nieuwsbrief
Volgens de Spamwet moet een ontvanger zich actief inschrijven voor uw e-mails, voor zover men geen klant is van uw bedrijf. Bestaande klanten mag u wel benaderen voor zover het gelijksoortige producten of diensten betreft. Verder moet u als afzender duidelijk vermelden dat u het e-mailadres gaat gebruiken voor commerciële e-mails. U kunt daarbij tevens de frequentie van de e-mails te communiceren, maar u bent dit niet verplicht. U kunt hierbij ervoor kiezen de ontvanger een zgn. 'dubbel opt-in' te laten afgeven. Dit houdt in dat men na aanmelding een e-mail ontvangt met daarin een ilnk die men moet aanklikken ter bevestiging. Klikt de ontvanger op deze link dan is hij of zij definitief en volgens de regels ingeschreven voor uw nieuwsbrief. Voor alle duidelijkheid: het uitwisselen van visitekaartjes op zakelijke events is dus geen legitieme verkrijging van e-mailadressen voor het versturen van e-mailings. En een automatisch vinkvakje aanzetten is natuurlijk ook uit den boze.
Regels over het afmelden voor uw nieuwsbrief
Volgens de wetgever moet het afmelden voor een nieuwsbrief net zo makkelijk zijn als het aanmelden. Om dat mogelijk te maken zijn er een aantal duidelijk regels opgesteld over de manier waarop het afmelden gefaciliteerd moet worden. Er moet in iedere mail de mogelijkheid opgenomen zijn om af te melden. De ontvanger moet zich kunnen afmelden zonder in te hoeven loggen. Daarnaast dient de afmelding direct van kracht te zijn. Elke volgende e-mail die een ontvanger ontvangt is een overtreding.
Regels over de herkenbaarheid van uw nieuwsbrief
Het is verboden om e-mails te versturen met een zogenaamd no-reply e-mailadres. Een dergelijk e-mailadres suggereert dat de ontvanger de e-mail niet kan beantwoorden. Dat mag niet. Er moet dus altijd een werkend en duidelijk herkenbaar e-mailadres gebruikt worden. Daarnaast moet ook de afzender duidelijk zijn. In het 'Van'-veld dient dus duidelijk aangegeven te worden wie de afzender is. Het is hierbij handig om bjivoorbeeld te kiezen voor [email protected] of
Waarom handhaven
Wij adviseren u deze regels te handhaven omdat u daarmee allereerst voorkomt dat uw ontvangers uw e-mailmarketing als negatief ervaren. Een positieve ervaring met uw nieuwsbrief is cruciaal voor het succes van uw e-mailmarketing. Maar vergeet ook de eventuele boetes niet. Dit is het laatste artikel in het
Dossier E-mailmarketing.
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en dossiers? Volg ons ook op Facebook, Twitter of LinkedIn.
Door Rico den Burger, namens Ad Hoc Data