B2B klanten benaderen; praktisch advies
Een vraag die bij menig ondernemer steeds weer op komt is: hoe vind ik nieuwe klanten. En terecht, want het continu vinden van nieuwe klanten én het behouden van bestaande klanten is wat een bedrijf in leven houdt. Maar hoe kun je zo effectief mogelijk B2B klanten benaderen?Zoals bij alle marketing- en sales acties is de doelgroepbepaling stap 1 om effectief B2B klanten te benaderen. Zodra je weet waar jouw doelgroep zich bevindt kun je starten met B2B klanten benaderen. Omdat er tegenwoordig veel reclame is en je bijna niet meer opvalt met een social media profiel is mijn belangrijkste tip het persoonlijk aan te pakken. Daarbij kan creativiteit ontzettend helpen. Denk voor je begint eens aan gesprekken die jij hebt gehad met salesmensen. Wat vond je prettig en wat niet? Maar ook hoe kun jij je onderscheiden van de salesgesprekken en salesacties die je tot nu toe tegen bent gekomen? Waarvan zou jij opkijken? Je zult je dan al snel realiseren dat een standaard pitch die je opdreunt in ieder geval niet zal werken. Dus je zult het persoonlijk op moeten pakken, maatwerk voor elk telefoongesprek en elke afspraak.
B2B klanten benaderen vanuit je eigen netwerk
Je hoeft niet perse gelijk nieuwe B2B klanten te benaderen, je kunt namelijk het best beginnen bij je eigen netwerk. Wie ken je die binnen de doelgroep valt? En welke contacten hebben eventueel ook weer veel kennissen en vrienden binnen de voor jou interessante doelgroep?Dus haal je adressenboek, de contactlijst van je telefoon tevoorschijn en kijk welke B2B klanten je kunt benaderen binnen je eigen netwerk. Voor aanvullende gegevens kun je bij Ad Hoc Data
adressenbestanden kopen.
LinkedIn
Gebruik ook je social media eens om te kijken wie er verder in je netwerk zitten. Scroll bijvoorbeeld door je LinkedIn lijst. Bovendien kun je ook op LinkedIn op zoek gaan naar nieuwe B2B klanten. Stuur de meest relevant ogende mensen een inmail. Of vraag connecties je voor te stellen aan interessante connecties. Zo kun je B2B klanten benaderen via een gemeenschappelijke kennis, wat een veer warmere lead is dan zelf bellen of mailen.
Evenementen en live ontmoetingen
Naar mijn idee is de digitale wereld aan het overlopen van de reclame en slinkse manieren om reclame te maken. Ik zeg niet dat het niet werkt, in tegendeel. Anders zou ik ook gelijk kunnen stoppen met mijn baan namelijk, maar het live contact blijft zo verschrikkelijk belangrijk bij B2B klanten benaderen. Dus als sales tijger pur sang is het advies te blijven netwerken. Ga naar evenementen, beurzen, bijeenkomsten en nodig zakelijke relaties die je lang niet gesproken hebt uit om eens bij te kletsen. Zo maak je je werk menselijker, leuker en je wordt er zelf ook nog eens een leuk persoon en goede netwerker van. Vergeet daarbij nooit dat B2B en B2C eigenlijk niet echt bestaan. Het is vooral H2H - Human to Human!
Door: Robina
Meer blogs lezen? Bekijk ons overzicht.