Google: 7 tips om slimmer te zoeken
Iedereen kan zoeken met Google. Je typt in wat je wilt vinden en in 90% van de gevallen zul je dat ook vinden. Maar wat doe je als je zoekopdracht net iets complexer is? Of als je alleen artikelen of video's uit een bepaalde periode zoekt? Google zou Google niet zijn als ze daar geen oplossing voor zouden hebben. Door te werken met zogenaamde
shortcuts kun je in Google ook complexe zoekopdrachten uitvoeren. Tijd voor een lesje Googlen met 7 tips.
1. Gebruik aanhalingstekens
Door aanhalingstekens te gebruiken zoekt Google naar de exacte combinatie van woorden in jouw zoekopdracht. De zoekmachine zoekt dan niet naar synoniemen of aanvullende zoekwoorden, maar alleen naar jouw exacte zoekopdracht. Handig als je iets heel specifieks zoekt of als je een zinsnede uit een artikel of brochure wilt terugvinden.Voorbeeld:
Zoek maar eens op de slogan van Ad Hoc Data2. Gebruik het minteken
Soms hebben je zoekwoorden een dubbele betekenis. Zo kan een Jaguar een dier maar ook een auto zijn. Om de resultaten die gaan over de auto uit schakelen gebruik je het minteken. Woorden waar je een minteken voor plaatst worden uitgesloten in de zoekresultaten. Dit kan ook handig zijn als je een specifiek product zoekt, maar producten met ongeveer dezelfde naam wilt uitsluiten. Probeer maar eens te zoeken op 'iPhone -5S'. Je zult zien dat je allerlei artikelen vindt over de iPhone, maar geen daarvan gaat over de onlangs gelanceerde iPhone 5S.Voorbeeld: '
iPhone -5S3. Zoek naar synoniemen
Voor Google is een zoekopdracht niet meer dan een combinatie van letters. Typ jij het woord
kerst in dan gaat Google zoeken naar het woord
kerst. Websites die gaan over kerstmis, kerstmarkten en de kerstman worden echter uitgesloten. Om breder te zoeken hoef je niet alle bijbehorende woorden in te typen. Je voegt gewoon een ~ toe aan je opdracht. Google zoekt dan ook naar alle bijbehorende woorden en synoniemen. Handig als je je wilt verdiepen in een onderwerp waar je nog niet alle benamingen van kent.Voorbeeld:
'~kerst'4. Zoek in een site
Soms weet je nog dat je op een bepaalde website een interessant artikel hebt gelezen, maar je hebt de URL niet opgeslagen en je weet ook niet meer hoe je op het artikel gekomen bent. Ook dan kan Google helpen. Je kunt namelijk zoeken IN een specifieke website zonder dat je deze website hoeft te openen. Ook handig als je de openingstijden van een winkel of het adres van een kantoor wilt weten. Je begint je zoekopdracht met 'site:dewebsitewaarinjewiltzoeken' en dan het zoekwoord.Voorbeeld:
'site:adhocdata.nl linkedin'5. Zoek naar sites die overeenkomen
Wie zijn je concurrente en welke partijen bieden dezelfde diensten en producten aan als jij? Ook dat kun je aan Google vragen. Dit keer voeg je
related: toe aan je zoekopdracht. Dan zien we bijvoorbeeld dat de website Ajax.nl
overeenkomt met die van Feyenoord, Vitesse en FC Utrecht. Dit zijn sportclubs, maar vind jij je concurrenten?Voorbeeld:
'related:adhocdata.nl'6. Zoek naar een specifieke periode
Stel je wilt je verdiepen in een onderwerp waar in een specifieke periode veel over geschreven is. Dan kun je in Google de artikelen opvragen uit die specifieke periode. Dat doe je door de tijdsperiode aan te geven aan hand van twee stippen:
onderwerp vanaf..tot. Wil je je bijvoorbeeld verdiepen in de rol van BP tijdens de olieramp voor de Golf van Mexico? Dan kun je als zoekopdracht 'BP 2009..2011' gebruiken.Voorbeeld:
'BP 2009..2011'7. Laat Google rekenen
De laatste tip is niet een tip om slimmer te zoeken, maar om slimmer te rekenen. Google is namelijk óók een rekenmachine. Typ maar eens een simpele rekensom in de zoekbalk. Je zult zien dat Google je het antwoord geeft. Je kunt ook laten bereken
hoe laat het is in een andere stad,
hoeveel kilometer 12 mile is of wat
de temperatuur in Barcelona is. Voorbeeld:
'133-122'Door: Rico den Burger, namens Ad Hoc Data